Transsiberie express

14 november 2009 - Bangkok, Thailand

Zo en nu het vervolg.

Nadat we ingecheck hadden was het wachten tot we het vliegtuig in konden. Na een 2 uur durende vlucht kwamen we dan aan in onze eerste echte grote stad, Moskou. De hoofdstad van het Rusland, het grootste land van de wereld. Erg indrukwekkend allemaal, dus we waren erg benieuwd.
Toen we goed en wel geland waren moesten we allemaal blijven zitten en kwam er 2 dames binnen met mondkapjes. Ze moesten 2 mensen hebben waar ze de temperateur van moesten weten. Toen dat gebeurd was konden we uit het vliegtuig en naar de paspoortcontrole. Na een paar mooie stempels erbij gekregen te hebben gingen we onze tassen halen. Gelukkig kwamen ze al vrij snel aanrollen. En toen was het zoeken naar ons hostel. We hadden geen enkel idée waar we heen moesten. We gingen maar opzoek naar een metro, die er bleek niet te zijn. Gelukkig kwamen we toen onze gids tegen. Een russische dame die ik eerder had ontmoet en ons wou rondleiden in Moskou. Gelukkig wist zij de weg. Dus in de bus op weg naar de dichtbijzijnde metrostation, die een uur verder bleek te liggen. Gelukkig hadden we onze gids, anders hadden we het zelf moeten uitzoeken. En dat terwijl bijna niemand engels spreekt.
Na een paar metro stations, die overigens allemaal uniek zijn, kwamen we aan bij de beroemde Arbat street. Een straat gemaakt voor de toeristen. Wat er verder bijzonder aan is weet ik ook niet. Het ziet er uit als een gewone winkelstraat. Eenmaal aangekomen eerst de spullen weggezet, toen maar meteen wat eten opgezocht. En met een volle maag meteen die avond maar naar bij iedereen welbekende rode plein met daarnaast het Kremlin. Hoewel het erg mooi was, had ik het vooral koud. Maja dan moet je ook niet naar Rusland gaan…
Na een welverdiende nachtrust, de volgende morgen er op tijd uit om te kijken of moskou nog meer te bieden had. Gelukkig bleek dat er nog veel meer te zien was.
We hebben uiteindelijk de 4 dagen die we hadden in Moskou goed gebruikt. Nogmaal een bezoek aan het rode plein en Kremlin, maar dan bij daglicht. Een kort bezoek gebracht aan het oude hoofdgebouw van devoormalig russiche geheime dienst de berucht KGB. Een grote ronde gemaakt door het indrukwekkende metrostelsel. Vrijdagavond wouden we eens kijken hoe het russische nachtleven ervoor stond. Helaas warden we om onduidelijke redenen geweigerd bij 2 nachtclubs. Later bleek dat we geweigerd warden omdat we buitenlanders waren. Voor het eerst in me leven gedicrimineerd. Zo zie je maar weer, je maakt alles mee op zo een reis.
Voor we het wisten waren de 4 dagen om en gingen we zaterdagavond met de trein. De beroemde Transsiberie express. s Werelds langste treinreis is precies 9287 kilometer lang. Voor we onze eerste bestemming bereik hadden waren we 72 uur verder. Een nieuw treinreis record die denk ik ook nooit meer verbroken gaat worden. De eerste bestemming was het stadje Irkuts. Vlakbij ligt namelijk het grootste meer van de wereld. Het Baikal meer. Met een totale oppervlakte ongeveer belgie. En we hadden geluk, met mooi weer kon je namelijk net de overkant zien. En het was die dag prachtig weer. Een indrukwekkend gezicht. Na 2 dagen rond het meer gehangen te hebben gingen we de trein weer in. Op naar Ulan bator, Mongolie.